Marokko Reis Dag 1

2 juli 2010 - Fes, Fez, Marokko

* Ik schrijf deze bericht uit een hotel in Fes, met muziek van 7 karanfil op de achtergrond*

Mijn aankomst op haven van Tanger vind ik moeilijk om te beschrijven. Ik werd  zo opgewonden door het idee dat ik voor het eerst een voetstap heb neergezet in Afrika.  Ja, Afrika. Ik was er niet bij stilgestaan als Mohammed mij daar niet aan had herinnerd! Gek idee hoor, een andere continent... :) Hoe dan ook de aankomst in Tanger ervaarde ik zeer aangenaam...

Het is hier zo levendig, zo anders dan in Nederland. Er is wel armoede.  Waarom begin ik over armoede meteen?Omdat deze erg zichtbaar is. Maar mensen genieten van de kleinste dingen. Een zakje zonnepitten eten met  familie en vrienden onder de schaduw van een boom is meer dan genoeg. Heerlijk gezicht is dat. Ik besef dat ik God meer dankbaar moet zijn .

Onze reis begon op Schiphol eindigde in Fés. We zijn eerst gaan vliegen naar Malagá. Vanaf Malaga Airport hebben we de bus gepakt naar het centrum waar de busstation te vinden is. Daarna zijn we vertrokken naar Algeciras waar we de boot  pakten naar Tanger. Eenmaal in Tanger even snel een hapje gegeten en meteen doorgegaan naar de treinstation van Tanger. Hier zijn we in de trein gestapt richting Fés. Mohammed wilde 1e klas reizen, maar er waren geen tickets meer, dus zijn we in de 2e klas gaan reizen. Zo dat was me een reis zeg! Het duurde maar liefst 6 uurtjes. Op zich niets mis mee, maar in een overvolle treincoupe waar het nog ook tropisch warm is, is het moeilijk uit te houden. Desondanks heb ik genoten van de treinreis. Zowel binnen als buiten de trein kon ik veel zien van het leven in Marokko. Wat ik wel jammer vind is dat ik de taal niet kan spreken en dus niet zo optimaal kan communiceren met de mensen. En aangezien men in Marokko vaak Frans spreekt, is het ook niet makkelijk te communiceren met mijn Engels.

Ik ben benieuwd wat mij te wachten staat in de komende dagen. Wat ik alvast kan zeggen is dat het goed klikt tussen mij en Marokko…  ;-) Ik denk dat dit een bijzonder reis zal worden insaallah.

We vertrekken zometeen richting Taza...

Deze blog wordt vervolgd insaallah!

1. mahjouba:
    3 juli 2010
    slm,

leuk om te lezen.
    geniet ervan.
    grt mahjouba
  2. Ferman:
    12 juli 2010
    Ik wist wel dat je het ook leuk zou vinden! Geniet ervan! X