Vasten,feest en Chefchouan...

14 augustus 2013 - Chefchaouen, Marokko

Zo eindelijk tijd en internetverbinding om mijn verslag te doen. We zijn nu al 8 dagen in Marokko. De eerste dagen hebben we doorgebracht in Taza. We hebben in totaal 3 dagen gevast in Marokko en ik kan meteen vertellen dat dat niet gemakkelijk was. We hebben weliswaar veel korter gevast qua uren,maar het was intenser vanwege de hitte en dus de dorst. Het wad meer afzien naar mijn gevoel en het maakte mij dankbaarder voor het bestaan van water. Elhamdulillah! Uiteraard was de sfeer heel anders dan in Nederland. Overdag is het rustig op straat. Weinig winkels zijn geopend. Na het namiddag begint het leven. En na het avondgebed en dus het ontvasten stromen de straten vol met mensen die tot diep in de nacht genieten van het koele weer en allerlei lekkernijen op straat. De feestdah was heel bijzonder... We hebben met (naar schatting) 5000 man,vrouw en kinderen in de openlucht op een pleintje gebeden. Dat was voor mij het toppunt! Hierna gingen we op familiebezoek en we hebben de hele dag door lekker gegeten. Een beetje te veel... al met al was het de moeite waard om het feest een keer hier in Marokko mee te maken.

CHEFCHOUAN

Momenteel zijn we in Chefchouan. Een prachtig stadje met blauw gekleurde huizen in het oude centrum van de stad.We zijn vanochtend na het ochtend gebed om 5.30u vertrokken en we zijn om 13.30u aangekomen in ons hotel. De rit hiernaartoe was een hele mooie! We hebben een auto gehuurd,dus reizen we per auto. Wederom heeft Marokko mij verrast met haar prachtige landschap. Marokko heeft een ruige schoonheid. Soms zie je kale bergen en dan heel veel groen. Prachtige bossen... en wietplantages! Die geven het lanschap ook haar mooie groene kleur. Wist niet eens dat ze hier in zoveel hoeveelheid wietplantjes verbouwden. De meerderheid van de wiet is bedoeld als exportproduct naar Europa. Dat Nederland de grootste afnemer is,is natuurlijk geen verrassing.Eenmaal aangekomen Chefcouan werden we verwelkomd door de hitte. Ik had verwacht dat het hier minder warm zou zijn maar niets is minder waar. We hebben de middag ook daarom in onze hotelkamer slapend doorgebracht. Pas bij het namiddag gingen we naar buiten. We hebben eerst een wandeling gemaakt langs de stadsmuren van de oude stad. Daarna geklommen naar een hoger punt van de stad waar water uit de bergen stroomt. Zowel toeristen als de lokale bevolking zocht verkoeling bij deze waterplaatsen. Chefchouan heeft naast een prachtige binnenstad ook een heel relaxed sfeertje. De lokale bevolking en de toeristen gaan naar dezelfde winkels,restaurants en andere soort recreatie. Chefchouan is best een toeristisch stad en toch weer niet. Heel bijzonder. Hoe dan ook,ik heb weer een goede klik met een stad en dat belooft wat. Morgen brengen we een bezoek aan de stad Tetouan inshaAllah. Dat is 60 km hier vandaan. Uiteraard zal ik weer een verslag schrijven inshaAllah...